BREITLING NAVITIMER

 


PONADCZASOWE HISTORIE
KULTOWE ZEGARKI

BREITLING NAVITIMER

Breitling Navitimer to klasyk lotnictwa. Tego zegarka właściwie nie trzeba nikomu przedstawiać. W czasach, gdy zegarki były naprawdę funkcjonalnymi towarzyszami, chronograf Navitimer robił znacznie więcej, niż tylko wskazywał godzinę. Dzięki obrotowej ramce suwaka logarytmicznego piloci mogli wykonywać szereg skomplikowanych obliczeń związanych z lataniem. Dziś Breitling oferuje tę ikonę lotnictwa w różnych rozmiarach i kolorach tarczy, ale zasadniczy projekt pozostaje wierny oryginałowi jak nigdy dotąd.
Breitling Navitimer to jeden z najbardziej niezawodnych zegarków w historii. Znany szczególnie w przemyśle lotniczym, stał się legendą jako zegarek chronograficzny zintegrowany z komputerem pokładowym. Wielu pilotów nadal używa Navitimer do dziś, w tym ambasador marki Breitling John Travolta, który jest także właścicielem Boeinga 707 i Bombardiera Challengera 601.
Navitimer oznacza słowa „nawigacja” i „timer” . Wiadomo, że jest następcą Breitling Chronomat z 1942 roku z ramką suwaka logarytmicznego. Od tego czasu Breitling zyskał miano marki tworzącej zegarki specjalnie dla lotników. Poza tym marka przez długi czas wyposażała także Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. To, co zaczęło się jako ręczny mechanizm chronografu z kołem kolumnowym, stało się automatycznym mechanizmem chronografu z kołem kolumnowym i certyfikacją chronometru. Historia Breitling Navitimer tak naprawdę zaczyna się w 1940 roku, kiedy Breitling zaprezentował Chronomat, pierwszy zegarek wyposażony w skalę logarytmiczną na tarczy, która mogła być używana do wykonywania niezbędnych obliczeń i przeliczeń. W oparciu o suwak logarytmiczny E6B, który umożliwiał użytkownikom konwersję pomiędzy standardowymi milami, kilometrami i milami morskimi, najważniejszymi jednostkami w lotnictwie, skali można było używać w połączeniu z funkcją chronografu zegarka w celu określenia takich czynników jak, zużycie paliwa czy przebyty dystans oraz prędkości wznoszenia i opadania. W 1952 roku renomowane Amerykańskie Stowarzyszenie Właścicieli i Pilotów Samolotów (AOPA) zwróciło się do Willy'ego Breitlinga z prośbą o stworzenie nowego chronografu dla swoich członków. Postanowił on opracować innowacyjny przyrząd noszony na nadgarstku, który umożliwiłby pilotom wykonywanie wszystkich niezbędnych obliczeń lotu, w tym średniej prędkości, przebytego dystansu, zużycia paliwa, prędkości wznoszenia lub opadania oraz przeliczania mil na kilometry lub mile morskie. Wkrótce Breitling zaprezentował następcę Chronomata, zegarek Navitimer, którego nazwa wywodzi się od połączenia słów „Nawigacja” i „Timer”. Tym, co odróżniało Navitimer od jego przodka, była jego zwiększona użyteczność dla pilotów, ze skalą suwaka logarytmicznego nałożoną na dwukierunkowo obracającą się ramkę z koralikową krawędzią, którą pilot w rękawiczkach mógł z łatwością obsługiwać. Średnicę koperty ustalono na 41 milimetrów, co było jak na tamte czasy dużą wartością, na tyle dużą, że wszystkie informacje podawane przez tarczę były łatwe do odczytania. Czytelność dodatkowo poprawiły duże cyfry arabskie wypełnione radem, które skutecznie kontrastowały z czarną tarczą. Oryginalny nr ref. 806 ustalił znany już układ trzech rejestrów modelu: upływające godziny, upływające minuty i bieżące sekundy wyświetlane na pomocniczych tarczach odpowiednio o godzinie 3, 6 i 9. O godzinie 12 na najwcześniejszych modelach Navitimerów widniało stylizowane logo sylwetki samolotu Stowarzyszenia Właścicieli i Pilotów Samolotów (AOPA), grupy wsparcia założonej w 1932 roku, której członkom sprzedawano pierwsze Navitimery. W 2010 roku Breitling zaczął wyposażać model Navitimer w autorski kalibr B01, wyposażony w zintegrowaną funkcję chronografu z kołem kolumnowym i znaczną rezerwą chodu wynoszącą 70 godzin.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PATEK PHILIPPE ref. 1518

Cz. 1 Tokarki zegarmistrzowskie.

Zenith El Primero